Elemente de programare în limbajul Visual Basic.

  • Elemente de baza


    Program de calculator

        Set de instructiuni scris de programatori in vederera rularii pe un calculator.

    Limbaj de programare

        Este un set bine definit de expresii si reguli (sau tehnici) valide de formulare a instructiunilor pentru un computer. Un limbaj de programare are definite un set de reguli sintactice si semantice.

  • Primul program Visual Basic - Console Application

       
    Module Module1
    
        Sub Main()
            MsgBox("Bine ati venit la cursul de programare Visual Basic !")
        End Sub
    
    End Module
       
    

        Acest program afiseaza mesajul: "Bine ati venit la cursul de programare Visual Basic !". intr-o fereastra de tip "Alert"


        Putem folosi pentru afisarea de texte si introducerea de date consola. Programul devine:

       
    Module Module1
     ' Primul program scris in Visual Basic - console application
        Sub Main()
            Console.Write("Bine ati venit la cursul de programare Visual Basic !")
            Console.ReadKey()
        End Sub
    
    End Module
       
    



  • Structura unui program Visual Basic


        Sa analizam structura programului afisat mai jos:

       
    Module Module1
     ' Primul program scris in Visual Basic - console application
        Sub Main()
            Console.Write("Bine ati venit la cursul de programare Visual Basic !")
            Console.ReadKey()
        End Sub
    
    End Module
       
    


    Comentarii

        Sunt precedate de ' si pot aparea oriunde in program. Nu sunt executate de calculator, ele fiind destinate celor care scriu sau citesc programele.
        Comentariile sunt plasate in vederea explicitarii programelor si pentru intelegerea mai usoara a programelor de catre alti programatori sau chiar de autorul programului. In cazul de fata linia de comentariu :

         ' Primul program scris in Visual Basic - console application

    da informatii despre mediul de programare in care a fost scris programul.

    Subrutina main

        Subrutina este un grup de instructiuni scrise in vederea realizarii unei sarcini. Subrutina este referita prin nume. In cazul primului program scris mai sus, main este numele subrutinii principale. Un program poate avea mai multe subrutine si de aceeea subrutina care se lanseaza prima in cadrul executiei programului trebuie sa poarte denumirea main

    Corpul subrutinii

        Toate instructiunile subrutinii sunt incluse in corpul subrutinii. Un corp de subrutina incepe cu Sub nume si se termina cu End Sub In cazul primului program scris anterior subrutina main contine cele doua instructiuni afisate mai jos. Instructiunile se executa secventiial de sus in jos.

       
            Console.Write("Bine ati venit la cursul de programare Visual Basic !")
            Console.ReadKey()
       
    

        Declaratia Console.Write afiseaza pe consola standard ,Textul : "Bine ati venit la cursul de programare Visual Basic !"

        Declaratia Console.Write reprezinta invocarea metodei Write a obiectului Console. Pentru precizarea metodei Write au fost deci necesare precizarea tuturor componentelor adica:

         obiect . metoda

        In cazul folosirii obiectelor, beneficiem de asiatarea permanenta in momentul scrierii liniilor de program care contin denumirea metodelor si claselor.
        Metoda ReadKey() asteapta apasarea tastei Enter. Invocarea acestei metode este necesara deoarece dupa scrierea textului pe consola, aceasta ar disparea foarte repede fara sa ajungem sa citim textul afisat. Textul afisat ar trebui completat cu mesajul: "Tastati Enter"
        Invocarea metodei ReadKey() are rolul de a astepta apasarea unei taste altfel fereastra consola in care se afiseaza textul dispare fara a avea timp sa citim textul afisat.
        Alta metoda ar fi folosirea unui delay care sa ne permita sa citim textul afisat

       
        Module Module1
        ' Primul program scris in Visual Basic - console application
        Sub Main()
            Console.WriteLine("Bine ati venit la cursul de programare "" Visual Basic")
            Threading.Thread.Sleep(1000)
            Console.Write("La revedere!")
            Threading.Thread.Sleep(1000)
        End Sub
       End Module
       
    

        Vom folosi in continuare diverse metode ale consolei cum ar fi: BackgroundColor, ForegroundColor, Clear(), Beep() etc in urmatoarea aplicatie.

       
        Module Module1
        ' Utilizare diverse metode ale consolei
        Sub Main()
            Console.BackgroundColor = System.ConsoleColor.White
            Console.Clear()
            Console.ForegroundColor = System.ConsoleColor.Red
            Console.WriteLine("Bine ati venit la cursul de programare Visual Basic !")
            Console.BackgroundColor = System.ConsoleColor.Yellow
            Console.ForegroundColor = System.ConsoleColor.Blue
            Console.Write("La revedere !")
            Console.Beep()
            Console.ReadKey()
        End Sub
    
    End Module
       
    


    Utilizare Visual Studio 2013 - Visual Basic- Console Application


    IDE( Integrated Developement Environment) utilizat :Visual studio 2013


    Are o interfata grafica GUI (Graphics User Interface) si contine:
  • editor de texte
  • preprocesor
  • compilator
  • link-editor
    IDE-uri similare:Borland C++ Builder, IBM VisualAge, etc.


  • Crearea proiectelor Visual Studio 2013 - Visual Basic- Console Application


  • Lansare Visual Studio 2013
  • File-New Project

  • Se alege - Visual Basic -Windows- Console Application si se completeaza numele proiectului, in cazul de fata VB_cons_00


  • Scrierea codului sursa


  • Se scrie codul sursa al programului VB_cons_00




  • Constructia proiectului


  • Build- Build solution


  • Rularea codului


  • Se apasa butonul-Start





    Utilizare Visual Studio 2013 Visual Basic - Windows Forms Application


        Dupa cum am amintit, mediul de programare "Visual Studio 2013" este un mediu visual de programare orientata obiect(OOP), permitand realizarea de aplicatii OOP folosind modul "Visual". Obiectele dorite sunt plasate pe o planseta de design (form) dupa care sunt completate si adaugate diverse secvente de cod pentru a stabili comportarea dorita pentru obiectul plasat.


  • Notiuni utilizate in OOP

        Apelarea unei metode (functi) sau setarea unei proprietati, ale unui obiect se face prin precizarea tuturor componentelor si anume:

    Me.nume_obiect.metoda sau proprietate
    Me Fiind instanta curenta, in cazul nostru fereastra Form1


  • Realizarea proiectelor Visual Studio 2013 de tipul VB-Windows Form Application



  • Plasare buton Start

    Din ToolBox se alege All windows Forms--Button si se plaseaza pe Form-ul deschis.
    Se selecteaza butonul plasat pe Form cu click dreapta si se alege din meniul deschis optiunea "Properties"
    Se selecteaza propietatea "Text" si i se va atribui valoarea "Start". In acest moment pe buton va scrie "Start"
    Se selecteaza de aceasta data Formul cu click dreapta, se alege din meniul deschis optiunea "Properties"
    Se selecteaza propietatea "Text" si i se va atribui valoarea "Prima aplicatie Visual Basic - WFA". In acest moment titlul ferestrei principale va fi:"Prima aplicatie Visual Basic - WFA"


  • Plasare label

    Din ToolBox se alege All windows Forms--Label si se plaseaza pe Form-ul deschis.
    Se selecteaza label-ul plasat pe Form cu click dreapta si se alege din meniul deschis optiunea "Properties"
    Se selecteaza propietatea "Text" si i se va atribui valoarea "Mesaj". In acest moment pe label va scrie "Mesaj"




  • Scrierea codului

    Daca selectam butonl start cu click dreapta si se alegem din meniul deschis optiunea "Properties" gasim la proprietatea Name setat numele button1, atribuit automat la plasarea butonului. La fel pentru labelul pe care am setat textul mesaj, vom gasi numele label1
    Ne propunem sa scriem un program care sa afiseze textul:"Primul program Windows Forms Application" la apasarea butonului "Start".
    Se selecteaza butonul "Start" cu click dreapta si se alege din meniul deschis optiunea "Properties". Se apasa butonul "Events".
    Se alege Action--Dublu click pe optiunea Click.In acest moment evenimentului "click" al butonului "Start" i se genereaza un schelet de procedura care va trata evenimentul click al butonului button1 numita: button1_click pe care trebuie sa-l completam cu liniile de instructiune necesare pentru a trata evenimentul click.In cazull de fata: cu instructiunea:
    Me.Label1.Text="Primul program Windows Forms Application";
    adica pe formul curent (this) obiectului label1 sa atribuim proprietatii Text valoarea : "Primul program Windows Forms Application"
    Procedura care trateaza evenimentul click va fi deci:

       
     Private Sub Button1_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles Button1.Click
            Me.Label1.Text = "Primul program Windows Forms Application"
        End Sub
       
    



  • Rulare aplicatie

    In acest moment prin apasarea butonului "Start" se lanseaza aplicatia si putem apasa butonul "Start" din aplicatie. Dupa aceste operatii, ecranul aplicatiei arata astfel:


  • Modificare atribute

    Revenim la Form Design si modificam diferite proprietati (atribute) ale obiectelor amplasate pe form .
    Sa modificam de exemplu BackColor pentru fereastra principala:

    Putem modifica dupa preferinta proprietatile tuturor obiectelor amplasate pe form. Putem modifica de exemplu Fonturile si culoarea mesajului.


  • Varianta finala


    Dupa ce am efectuat toate modificarile si am testat aplicatia, in Folder-ul project gasim Folderul:VB_wfa_01 apoi in Folderul bin/debug: gasim executabilul "VB_wfa_01.exe" pe care il putem lansa in executie.